Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Handboek Natuurkundedidactiek | 3.3 Leerlingdenkbeelden: het interpretatieprobleem

Handboek Natuurkundedidactiek

3.3 Leerlingdenkbeelden: het interpretatieprobleem

Literatuur

  • Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students’ pre­conceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching 30(10), 1241-1257.
  • Duit, R. (2009). Bibliography STCSE: Students’ and Teachers’ Conceptions and Science Educa­tion. Kiel: IPN.
  • Gunstone, R. & Watts, M. (1985). Force and motion. In R. Driver, E. Guesne & A. Tiberghien (Eds.), Children’s Ideas in Science (pp. 85-104). Milton Keynes: Open University Press.
  • Johnson, P. & Gott, R. (1996). Constructivism and evidence from children’s ideas. Science Educa­tion 80(5), 561-577.
  • Klaassen, C.W.J.M. & Lijnse, P.L. (1996). Interpreting students’ and teachers’ discourse in science classes: An underestimated problem? Journal of Research in Science Teaching 33(2), 115-134.
  • Kuhn, T.S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lijnse, P.L. (2014). De diagnose van het constructivisme. In P.L. Lijnse, Omzien in verwarring (pp. 261-338). Utrecht: Freudenthal Instituut.
  • Van Genderen, D. (1989). Mechanicaonderwijs in beweging: een onderzoek naar veranderingen in de didactiek van de mechanica in het voortgezet onderwijs. Utrecht: UU.
  • Viennot, L. (1979). Spontaneous reasoning in elementary dynamics. European Journal of Science Education 1(2), 205-221.

Achtergrond

 Leerlingdenkbeelden – Het hierboven onder Literatuur genoemde artikel Interpreting students’ and teachers’ discourse in science classes: An underestimated problem? (Klaassen & Lijnse, 1996) is te vinden als hoofdstuk 7 in de publicatie hieronder.

Cursusactiviteiten

De wat grotere cursusactiviteit ‘Leerlingdenkbeelden’ betreft de handboekhoofdstukken 3 en 4, deels voor Minor en Master (deel 1 en 2) en deels voor Master (deel 3)