Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Handboek Natuurkundedidactiek | 4.2.2 Energie

Handboek Natuurkundedidactiek

4.2.2 Energie

Literatuur

  • Duit, R. (1986). Der Energiebegriff im Physikunterricht. Kiel: IPN.
  • Van der Valk, A.E. (1992). Ontwikkeling in energieonderwijs. Utrecht: CDβ.
  • Van der Valk, A.E. (2011). Begripsproblemen rond warmte en temperatuur. Utrecht: Ecent.

Achtergrond

Lesmaterialen

PLON – In het Project Leerpakketontwikkeling Natuurkunde (PLON) is voor de bovenbouw vwo een thema/blok-combinatie ontwikkeld, waarbij in het thema Energievoorziening het energiebegrip in context wordt behandeld en in het blok Arbeid en Energie de natuurkundige vakstructuur centraal staat. Het blok Arbeid en energie is te vinden op de website van Ecent via de link hierboven

Hulpmiddelen

Begripsvragen – Het document hieronder bevat voor de leerstofdomeinen havo C2 (Energieomzettingen) en vwo C2 (Energie en wisselwerking) van de examenprogramma’s een verzameling begripsvragen in de vorm van meerkeuzevragen, tekenvragen, open vragen en ordeningsvragen. Deze begripsvragen zijn in te zetten voor de diagnose van begripsproblemen en voor begripsontwikkeling, onder andere door middel van formatieve toetsing en feedback (zie paragraaf 3.5.1 in het handboek).

Simulaties – Op de website Phet-Colorado > Physics zijn simulaties te vinden van onder andere energieomzettingen (met werkbladen en didactische tips).

Cursusactiviteiten