Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Handboek Natuurkundedidactiek | 2.7.7 Activerende werkvormen

Handboek Natuurkundedidactiek

2.7.7 Activerende werkvormen

Literatuur

  • Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2009). Actief leren – bronnenboek (2e druk). Groningen: Noordhoff.
  • Flokstra, J.H. (2006). Activerende werkvormen. Enschede: SLO.
  • Geerts, W. & Van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren (2e druk). Bussum: Coutinho.
  • Hoogeveen, P. & Winkels, J. (2011). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk (10e druk). Assen: Van Gorcum.
  • Marzano, R.J., Pickering, D.J. & Pollock, J.E. (2001). Classroom Instruction that Works. Research-based Strategies for Increasing Student Achievement. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Van der Burg, C. (2008). Basisboek activerende didactiek en samenwerkend leren. Amersfoort: CPS.

Achtergrond

Werkvormen – Het artikel hieronder beschrijft het idee achter en de ervaringen met het verzorgen van een deel van de les door leerlingen.

Achtergrondinformatie over samenwerkingswerkvormen als denken-delen-uitwisselen en experts (en andere) is te vinden in het volgende stuk:

Lesmaterialen

Werkvormen – De in de literatuur genoemde publicatie Activerende werkvormen (Flokstra, 2006) bevat een groot aantal concrete lesideeën.

YouTube-films – De in deze handboekparagraaf genoemde YouTube-films zijn te vinden onder de volgende links:

De twee laatstgenoemde films staan op Veritasium, een mooi Engelstalig YouTube-kanaal. Bekijk de trailer en neem een abonnement.

Practicumwerkblad – Het in deze handboekparagraaf genoemde practicumwerkblad staat onder de volgende link:

Samenwerkend leren – Het document hieronder geeft een aantal voorbeelden van samenwerkend leren in de natuurkundeles, deels met een uitwerking in de vorm van werkbladen.

Cursusactiviteiten